سورناسورنا، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه سن داره

سورنا توپولی

دستور پخت سوشی

1391/4/17 20:08
نویسنده : یاسمین
2,525 بازدید
اشتراک گذاری

بالاخره اینم دستور پخت سوشی البته به درخواست یکی از دوستان

اول از همه اینکه برای پخت سوشی داشتن مواد مورد نیاز برای سوشی خیلی مهمه که البته تو ایران به راحتی پیدا نمیشه

بن عزیز از سوئد برای من وسایلش رو آورد ولی یه روز که با هم تو سایتای تایلندی می چرخیدیم یه خانومه تایلندی که تو ایران بود دستور پخت چند تا از غذاهای آسیایی رو گذاشته بود ازش پرسیدیم مواد اولیه رو تو ایران از کجا تهیه می کنه که یه آدرس تو تهران به ما داد اگه خواستید بگید تا آدرس رو بزارم الان پیشم نیست

خب مواد مورد نیاز ایناست

آهان برید ادامه لطفاشیطان

اینم یه عکس از سوشیا داشته باشید فعلا

سوشی

مواد لازم:

سوشی

برنج ژآپنی:1لیوان

سرکه ی برنج:به میزان دلخواه

شکر:به دلخواه

خمیر واسبی:به میزان لازم(البته واسه بی خونده میشه)

جلبک دریایی:4 ورق

خیار:دو عدد

هویج:دو عدد

ماهی بدون استخون:یه تکه بزرگ

خب اول یه توضیحاتی راجع به مواد اولیه بدم

طعم اصلیه سوشی به خاطر خمیر واسبی هستش که یه خمیر سبز رنگه و بویی خاص و نسبتا قوی ای داره و طعم خاصی داره که نمی تونم بگم چیه ولی خوش طعمه و توی جایی مثل خمیر دندونه.

بعد جلبک دریایی که خیلی مقویه و کلی خاصیت داره که یکیش شفاف کردن پوسته و طعم خیلی خوبی داره و تقریبا کمی بوی ماهی میده ولی نه بوی بد.

سرکه ی برنج خیلی مثل سرکه ی انگور بوی تند و ترشیه زیادی نداره و ملایم تر از سرکه ی انگوره اگه در دسترستون نیست میشه از سرکه ی سیب هم استفاده کرد

و برنج ژاپنی خیلی خشگل و گرد و کوتاهه ولی اگه در دسترس نبود میشه بجاش از برنج شمال به صورت کوبیده یا همون خرده برنج استفاده کرد

و برای ماهی هم بگم که خود ژآپنی ها و آسیایی ها از ماهی و میگوی بسیار تازه ولی خام استفاده می کنند ولی به دلیل اینکه ما ایرانیها همه چیز رو پخته دوست داریم پس من ماهی رو سرخ کردم ولی باشعله ی ملایم تا کمی هم بپزه

یه چیز دیگه که لازم داریم حصیره برای پیچیدن و سفت کردن مواد سوشیمون

خب اول برنج رو با 1/5 لیوان آب در قابلمه بریزید و رو شعله ی تند بزارید و وقتی جوش اومد شعله رو کم کنید و مثل دمی بزارید بپزه تا آبش تموم بشه و مواظب باشید تا آبش تموم شد خاموشش کنید چون نمی خوایم ته دیگ ببنده (به برنج روغن و نمک نمیدیم) در واقع هیچ طعمی نباید داشته باشه بعد می گم چرا.

بعد شروع کنید موادتون رو آماده کنید ماهی رو فیله کنید و به نوارهای باریک و بلند برش بدید اگه بخواین می تونین خام مصرف کنید اگه هم نه می تونید مثل اول سرخ کنید.

بعد خیارها رو بدون اینکه پوست بگیرید بلند و باریک خرد کنید

بعد هویج ها رو پوست بگیرید و مثل خیار ها خرد کنید

بعد کمتر از نصف لیوان تقریبا 1/3 لیوان رو سرکه ی برنج رو توی یه کاسه بریزید و با 2 قاشق غذاخوری سرخالی شکر قاطی کنید هم بزنید تا حل بشه در واقع بستگی به خودتون و ذائقه تون داره که چجور طعمی رو بیشتر دوست دارید مثل وقتی که دارید دلمه درست می کنید طعم سرکه و شکر تون رو خودتون متعادل کنید ولی خیلی شکر ندید چون وقتی به برنج اضافه می کنیم خیلی شیرین میشه همین 2 قاشق بسته برای سرکه مون (نگه دارید)

بعد برنج که پخت بر دارید تو یه سینی بریزید و محلول سرکه و شکر رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا خوب همه ی برنج طعم دار بشه

بعد حصیرتون رو پهن کنید و یه ورقه از جلبک دریایی رو کفش بزارید بعد از برنجتون یه لایه ی نازک روش پهن کنید تا همه جای جلبک رو بگیره

سوشی

بعد وسطش خیار و هویج و ماهی اگه دوست داشتید می تونید گشنیز هم بزارید 

بعد از خمیر واسبی هم کم روش می مالیدسوشی

سوشی

خمیر واسبی تو عکس دومی معلومه اگه به خیار دقت کنید یه نوار سبز کم رنگ روش میبینید این خمیر واسبیه.

 بعد یه طرف رو بر میگردونید روش میندازید و مثل فرش لوله اش می کنید ولی آروم تا جلبکمو پاره نشه

لوله که شد حصیر رو خیلی محکم دورش میپیچید و با دست فشارش میدید تا مواد داخلش خوب به هم بچسبند و موقع برش وا نرن

سوشی

بعد حصیر رو باز می کنید سوشی تون به این شکل در میات

سوشی

بعد توی یه سینی میزارید و نوک چاقو و دستتون رو با آب خیس کنید (چون جلبک و برنج به دستتون می چسبه) و سوشی رو به تکه های کوچک برش بدید

سوشی

الان آماده ی خوردنه البته قبلش باید یه سس تهیه کنید برای اینکه سوشی رو تو اون سس میزنند بعد می خورند

سس ساده است دو قاشق غذاخوری سس سویای شور با یه قاشق مربا خوری خمیر واسبی رو با هم مخلوط می کنید الان آماده ی خوردنه

سوشی

اگه به عکسا نگاه کنید می بینید یه سری از سوشیا برنجش بیرونه

این برای زیبایی بود خودمون اینکارو کردیم از تو یه سایت ژاپنی عکسشو دیده بودیم

ساده است به اینصورت که وقتی برنجتون رو روی جلبک پهن کردید بعد با یه کفگیر چوبیه خیس روی جلبک فشارش بدید تا کامل بهش بچسبه بعد از روی حصیر بر دارید و یه کیسه فریزر زیرش بزارید و برعکس پهنش کنید یعنی برنجا برن زیر و  جلبک رو باشه بعد روی جلبک رو از خیار و هویج و ماهی بزارید بعد مثل قبلیها لوله کنید و بین حصیر بپیچید و فشار بدید بعد که باز کردید حصیر رو روش رو با کنجد و سیاه دونه و سبزیجات خشک(که خوشون یه ترکیب خاص دارن و بن برای من آورده بود ولی میشه از اینا هم استفاده کرد) روش بپاشید و بگردونید تا همه جاش رو بگیره و بعد برش بدید خیلی خشگل میشه تو ظرف تون. 

 

 

s,ad

s,ad

بعد نوش جان کنید.

من طعمش رو دوست داشتم بازم سلیقه ایه

من کلا آدم بد خوراکی نیستم ولی شاید یه سریا هم دوست نداشته باشن مثلا مونا دوست من ماهیش رو دوست نداشت می گفت بو خامی میده(حالا با اینکه من سرخ کرده بودم ولی چون ادویه نداشت بوش رو دوست نداشت) ولی بقیه اش خوشمزه بود

سلیقه ایه دیگه

آهان تو عکس صفحه ی قبل کنار سوشیا یه چیزای زرد می بینید که اونا تخم مرغ هستن خیلی خوشمزه است و کره ایه اونو جدا می خورن ولی من چون اون روز یاد گرفته بودم درستش کردم اگه خواستین بگین تا روش پخت اون رو هم بگم بهتون

و یه چیز دیگه که کنار ظرفه شاید ندونید چیه توی گوجه است اون زنجبیله که با سوشی میخورن

نمی دونم چجوری درست می کنن ولی یه فرایندی داره مثل خیار شور و زیتون شور خودمون با این تفاوت که خیلی شور نبود ولی خوش طعم بود

تو عکس اول تو ادامه مطلب تو مواد اولیه کنار برنج بود.

موفق باشید دوستانقلببای بای

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (11)

خاله باران
18 تیر 91 21:50
خوشگل بود...
خاله باران
18 تیر 91 21:51
دستتون درد نکنه یاسمین خانم...


خواهش می کنم عزیزم
.نینی گوگولی nazii
18 تیر 91 23:32
سوووووووووووووووووووووشی چه خوکشله..اون موقع ها که ME CHEF هنوز قطع نشده بوت دیده بودم اما مونده بودم جلبک از کجا بیارم
از اینا هم اومدی برام درست میکنی جیگر از این چیزای خوشمزه میزاری منم شیمکو همش دلم میخواااات
ایول یاسی کد بانو


آره منم اونجا دیده بودم ولی واسه پختش نمی دونم فرصتش اونجا پیش میات یا نه
راستش خجالت می کشم بیام تو آشپزخونه تون جلوی دایی و زن دایی آشپزی کنم
در ضمن فامیلاتون رو که میشناسی؟
اگه بزارن من از خدامه جیگرم
فروغ
20 تیر 91 11:45
جیگرت برم یاسی جون تو خودت گل مهربونی دوستت بن هم مثل خودته.واااااااااااااااااااااااااااااای سوشیت خیلی خوب شده مثل تو فیلما که می دیدیم
نوش جونتون عزییییییزم
سولنارو ببوس با این عکسای خوشگل بامزش


لطف داری عزیزم مرسی
آره خیلی تجربه ی جالب بود برای خودمم
مرسی گلم
سورنا هم می بوس تو رو فروغییییی
خاله باران
20 تیر 91 20:31
گفته بودی سورنا می ذارم.کو؟؟؟


sorry
حتما میزارم به خدا
خاله باران
24 تیر 91 23:11
دیدی نذاشتی؟من پیله ام...البته فقط در مورد بچه ها.این وبلاگ اوناست مامانای ناز خوشمل...


ببخشید به خدا چون مهمون دارم واقعا وقت نمی کنم تولد شوشویی هم هست واسه همین حسابی سرم شلوغه
چشم خاله باران حتما میزارم
خاله باران
24 تیر 91 23:12
یاسمین جون.دو روز می خوام بهت بگم یادم می ره.دستور غذا هات را برو بذار تو سایت مامانهای آشپز یادگاری بمون.مال مامان علی هست...


جدا؟کجا هست؟من اطلاعی ازش ندارم عزیزم بهم اطلاعاتشو میدی که کجا باید بزارم؟
مرسی عزیزم از لطفت
مادر کوثر
25 تیر 91 15:15
واااااااااااااااای عجب پست متفاوتی گذاشتییییییییییی
چه توضیحات کاملیییییییی
چه عکسای خوبیییییییییییییییییی
واقعا مرسییییییییییییی

اما فک نکنم من و شوشو به این غذا علاقه ای داشته باشیم


آره قیافه اش خیلی خشگله ولی واقعا ذائقه ایه و شاید مطابق با میل خلی از ایرانیها نباشه
ممنون از نظرت عزیزم
خاله باران
28 تیر 91 23:18
سلام.مامان و اینا هنوز هستند؟خدا را شکر به خوبی سرت گرمه


سلام عزیزم نه دیروز رفتن الان میام پیشت عزیزم
مادر کوثر
31 تیر 91 10:54
سلام عزیزم
ممنون از حضور و نظرات خوبت
باغ ویلا خیلی خوش گذشت. جای شا دوست خوبم خالی بود
راستی حلول ماه رمضان بر شما مبارک

با پست های جدید و یک خبر از برنده شدن دخملی به روزم

سلام گلم
مرسی برای شما هم مبارک باشه
الان اومدم
فرشته
23 شهریور 93 21:14
سلام ببخشید این خمیر واسبی از کجا بگیرم؟
یاسمین
پاسخ
سلام والا من خودم برام از تایلند آوردن تو ایران می دونم تو یکی از بازارهای تهران گیر میات اما متاسفانه یادم نیست کدوم بازار